دانلود درس نهایه الحکمه آیت الله مصباح یزدی

فایل صوتی نهایه الحکمه آیت الله مصباح یزدی

دانلود درس نهایه الحکمه آیت الله مصباح یزدی


آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، مجتهد، استاد فلسفه اسلامی، مفسر، بنیانگذار و مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از اساتید حوزهٔ علمیهٔ قم است. مصباح به عنوان رهبر معنوی جبهه پایداری شناخته می‌شود.

وی از منظر علمی به دلیل نوشتارهایش در زمینه تفسیر موضوعی قرآن، و فلسفه اسلامی – به ویژه یکی از کتاب‌های درسی حوزه تحت عنوان «آموزش فلسفه» که به زبان‌های عربی، انگلیسی و غیره نیز ترجمه شده است و از منظر سیاسی به علت حمایت‌هایش از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق ایران و نیز مخالفت‌های سابقه‌مندش با محمد خاتمی و به طور کلی جنبش اصلاح‌طلبی ایران، مشهور است. مصباح که از دوره دوم مجلس خبرگان رهبری نماینده استان تهران در آن بوده است در انتخابات سال ۱۳۹۴ از انتخاب مجدد برای ورود به این مجلس بازماند.


تحصیلات حوزوی
تحصیلات ابتدایی خود را در هفت سالگی آغاز کرد. سپس وارد حوزهٔ علمیهٔ یزد شد و دورهٔ مقدمات و سطح را همان‌جا به اتمام رساند، سپس در سال ۱۳۷۱ه. ق. عازم نجف شد، و پس از یک سال برای ادامهٔ تحصیل به قم هجرت کرد و حدود ۸ سال به طور مداوم در درس فقه حسین طباطبایی بروجردی شرکت کرد. وی در سن ۲۷ سالگی به درجهٔ اجتهاد رسید، اما با این حال تا ۸ سال در دروس فقه و اصول روح‌الله خمینی و تا ۱۵ سال در درس فقه محمد تقی بهجت و تا ۲ سال در درس محمد علی اراکی شرکت می‌کرد. وی از شاگردان درس تفسیر و فلسفهٔ محمدحسین طباطبایی نیز به شمار می‌رود و با پایه‌گذاری مدرسه حقانی توسط آیت‌الله قدوسی و محمد حسینی بهشتی استاد و عضو هیئت مدیره این مدرسه می‌شود. اما بعدها به دلیل اختلافات شدیدش با دکتر علی شریعتی از این سمت کناره گرفته و به مؤسسه «در راه حق» می‌پیوندد

فعالیت‌های علمی فرهنگی
پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران او در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و در جهت تحول و بازسازی نظام حوزه نقش فعالی ایفا کرد. او بنیاد علمی پژوهشی باقرالعلوم و سپس مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی را در قم پایه‌گذاری کرد. وی هم اکنون رئیس مؤسسهٔ علمی پژوهشی امام خمینی و همچنین رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و عضو جامعهٔ مدرسین حوزهٔ علمیهٔ قم می‌باشد.

فعالیتهای سیاسی
مصباح یزدی در واکنش به رویدادهای پس از انتخابات۸۸گفت «سلسله جنبان این قضایا هر که بود درصدد حذف ولایت فقیه از نظام سیاسی کشور بود.» وی «ولایت فقیه را روح انقلاب و مشخصه این حکومت» دانسته و گفت: «دشمنان می‌خواستند یا این رکن اساسی را حذف و یا تضعیف و کمرنگ کنند که در این جریان برخی آگاهانه و برخی فریب خورده اقدام به این امر نمودند.» او همچنین در ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ در جمع گروهی از هنرمندان بسیجی در مؤسسه آموزشی امام خمینی در قم این‌گونه استدلال کرد که وقتی رئیس‌جمهوری از جانب رهبری نصب و تأیید می‌شود به عامل او تبدیل شده و از این پرتو نور بر او نیز تابیده می‌شود و لذا «وقتی ریاست جمهوری حکم ولی فقیه را دریافت کرد اطاعت از او نیز مثل اطاعت از خداست.»  وی همچنین از رهبران جبهه پایداری انقلاب اسلامی است که طی سال‌های اخیر به عنوان یک گروه سیاسی ظهور و بروز کرده است. مؤسسه مطالعاتی امریکن اینترپرایز نیز در تحلیلی اظهار داشت که محمد تقی مصباح یزدی و عزیز خوشوقت از سرسخت‌ترین روحانیون و نزدیکان آیت الله خامنه‌ای هستند.

درس نهایه الحکمه آیت الله مصباح یزدی با حجم تقریبی ۵۴۰ مگابایت در دو فایل فشرده شده برای دانلود تهیه شده است

درس نهایه الحکمه آیت الله مصباح یزدی با حجم تقریبی ۵۴۰ مگابایت در ۱ فایل فشرده شده

دانلود فایل

دانلود درس نهایه الحکمه آیت الله مصباح یزدی

لینک دانلود به صورت موقت غیر فعال شده است
پیمایش به بالا