آموزش صوتی درس مکاسب محرمه

دانلود فایل صوتی مکاسب محرمه استاد وجدانی
دانلود فایل صوتی مکاسب محرمه استاد وجدانی

آموزش صوتی درس مکاسب محرمه

استاد وجدانی در سال ۱۳۱۱ هجری شمسی در روستای (جهیزدان) از توابع شهرستان فرهنگ دوست و عالم پرور سراب (یكی از شهرهای آذربایجان شرقی) و در یك خانواده مذهبی قدم به عرصه هستی نهاد و در محیطی سرشار از اخلاق و ایمان نشو و نما كرد. وی از همان عنفوان جوانی به تحصیل و كسب معارف همت گماشت وی ابتدا به منطقه (اسب فروشان) شتافت و در نزد مرحوم آقا شیخ عبد العلی و شیخ یوسف ادبیات عرب را آموخت و سپس برای تكمیل و ادامه تحصیل به شهر سراب عزیمت كرد و در آنجا به حلقه درس حجج اسلام آقایان شیخ عبدالله حقی و شیخ حسین محدثی پیوست، ایشان بعد از طی مراحل مقدماتی به شهرستان تبریز سفر كرده و از خرمن پر بار اساتید نامدار حوزه علمیه تبریز خوشه ها چید و سطح مقدماتی را در همین حوزه به پایان برد.


از زمانهای گذشته حوزه علمیه قم برای علاقه مندان علوم دینی، شوق برانگیز و جذّاب بوده و عاشقان ولایت را از هر سمت به سوی خویش می كشید. آیت الله وجدانی هم طبق همین رسم دیرین و با شوق به اهل بیت(ع) و علاقه به آموختن معارف الهی، عازم شهر عالمان دین پرور و میعادگاه انسانهای والاگهر، یعنی حوزه علمیه قم گردید و در محفل درس اساتید معظم حوزه قم همچون آیت الله العظمی نجفی مرعشی، سلطانی، شهید صدوقی و مجاهدی تبریزی(ره) زانو زد و به فراگیری سطوح عالیه فقه و اصول پرداخت .

علاقه سرشار او به علم معقول، وی را به آموختن شرح منظومه ملاهادی سبزواری و كتاب اسفار مرحوم صدر المتألهین شیرازی واداشته و او را به محضر اساتید فن همچون حضرت امام خمینی (قدس سره) و علّامه بزرگوار آقای طباطبائی كشانید.

این فاضل ارجمند، پس از فراگیری علوم مختلف حوزوی در سطوح عالیه، به حلقه درس خارج آیت العظمی سیّد محمّد حجّت كوهكمری(ره) (بنیانگذار مدرسه حجتیه) راه یافت و همچنین از درس خارج فقه و اصول در محضر آیات عظام حاج آقا حسین بروجردی، شیخ عبد النبی عراقی حضرت امام خمینی، محقق داماد، شیخ محمد علی اركی و دیگر بزرگان حوزه علمیه قم بهره ها برد.(۱)

اخذ درجه اجتهاد
وی پس از سالها تلاش و كوشش و پشت سر نهادن مشكلات متعدد زندگی موفق به اخذ درجه اجتهاد از اساتید و بزرگان عصر خویش گردید كه از جمله آنها می توان به اجازه اجتهاد از حضرات آیات: حاج شیخ عبد النبی عراقی، مرعشی نجفی، سید ابوالقاسم كاشانی و تعدادی دیگر از علمای بزرگ اشاره كرد لازم به ذكر است كه تمامی این اجازات به خط و امضای آن بزرگواران نزد خانواده ایشان موجود است. استاد وجدانی علاوه بر اخذ درجه اجتهاد از علمای بزرگ عصر خویش، توفیق اخذ اجازه روایتی وامور حسیبه را از حضرات آیات: شیخ عبدالنبی عراقی، گلپایگانی، مرعشی نجفی، حكیم، اركی و خوئی را داشته است.(۲)

هر خسی از رنگ گفتاری بدین ره كی رسد

درد باید مرد سوز و مرد باید گامزن

عمرها باید كه تا یك كودكی از روی طبع

عالمی گردد نكو یا شاعری شیرین سخن

ویژگیهای اخلاقی
یكی از مهمترین خصوصیات حوزه های علمی شیعه، رشد و باروری شخصیت معنوی دانش اندوزان همزمان با رشد فكری و علمی آنانست، دانش آموزان این مكتب انسان ساز جعفری(ع) در كنار تعلیم و تعلّم علوم مختلف و در سایه تعلیمات اخلاقی ائمه اطهار(ع) به تهذیب نفس و خودسازی نیز می پردازند آیت الله وجدانی نیز از این امر مستثنی نبود ایشان شدیداًبه دستورات مذهبی پایبند بوده و به آن عشق می ورزید. دوری از مكروهات، پایبندی به مستحبات خصوصاً نماز شب، اجتناب از كارهای خلاف مروت، خلوص، زهد، تقوی ، تواضع و متانت خاص از امتیازهای دیگر این استاد دین باور بود. از ویژگیهای اخلاقی می توان به زهد و ساده زیستی ایشان اشاره كرد چنانكه فرزند ارشد ایشان اظهار می دارد یگانه منزل مسكونی اش را وقف به حضرت سیّد الشهداء(ع) نمود، ایشان با اینكه شخصیت شناخته شده ای بودند ولی كوچكترین خریدهای منزل را شخصاً انجام می داد و به كسی در این مورد زحمت نمی داد. در امانتداری و حفظ سهم امام(ع) جدیت تام داشت. آقای عبدالهادی وجدانی در این زمینه اظهار می دارد:

روزی موقع خرید از من قرض خواست و من دادم موقعی كه به منزل رسیدیم من مشاهده كردم ایشان مقدار زیادی پول از جیب در آورده و جابجا كرد. من با تعجب گفتم: «شما با وجود این همه پول از من قرض گرفتید!» گفت: «هادی! اینها امانت است و من نمی توانم بدون مجوز شرعی از اینها استفاده كنم.»(۳) و این چنین در نگهداری سهم امام (ع) احتیاط می كرد.
بدون شك یكی از مهمترین عواملی كه سبب شهرت آیت الله وجدانی شد سمت استادی او در حوزه علمیه قم می باشد، او یكی از مدرسین موفق و مبرز سطوح عالیه در چهل سال اخیر عمر با بركت خویش، در حوزه علمیه قم بود هزاران نفر از فضلای حوزه علمیه قم را با فقه جعفری و معارف نورانی ائمه اطهار(ع) آشنا كرد. شیوه برخورد وی با شاگردانش زبانزد حوزویان است و رابطه ای كه با دانش اندوزان حلقه درسش برقرار می كرد، ستودنی و قابل تحسین است. برادر محترم ایشان در این مورد می گوید: «من دو امتیاز خاص از برادرم سراغ دارم:

۱ – علاقه مندی شدید به دستگاه حضرت امام حسین (ع)

۲ – اشتیاق بیش از حد به شاگردان خویش تا آنجائی كه طلبه ها را مانند فرزندانش دوست داشت.»(۵)

جلسه درس وی یكی از پر رونق ترین و با نشاط ترین جلسات درسی حوزه بود آنچنانكه امروزه صدها نفر از طلاب حوزه خاطره تدریس وی را در گنجینه حافظه خویش دارند و صدای گرم و روح نوازش را در مسجد اعظم و حسینیه آیت الله العظمی مرعشی به یاد می آورند.

رمز موفقیت این استاد فاضل را در كرسی تدریس، می توان در شیوائی بیان و حسن معاشرت با مخاطبین خویش دانست، زیرا همیشه با روئی گشاده و كلامی دلنشین و تبسمی شیرین با مستمعین و مخاطبینش برخورد می كرد و با گفتار و رفتار قابل تحسین خویش به دیگران درس دین داری و اخلاق می آموخت. او به شاگردانش ارزش خاصی قائل بود و اشكالات و پرسشهای آنان را به دقت گوش می كرد و پاسخ می گفت و مشكلترین مسائل و نكات درس را با بیانی روان و سبكی شیرین به شاگردان القاء می كرد.

 

حجم این فایل آموزشی حدود ۱۱۰۰ مگابایت در ۶ قسمت به صورت فایل فشرده شده بوده و شما می توانید بعد از دانلود فایل ها را از حالت فشرده خارج کرده و مورد استفاده قرار دهید.

دانلود آموزش صوتی مکاسب با حجم تقریبی ۱۱۰۰ مگابایت در ۶ قسمت به صورت فایل فشرده

دانلود فایل

لینک دانلود آموزش صوتی درس مکاسب محرمه

لینک دانلود این فایل به صورت موقت غیر فعال شده است
پیمایش به بالا